Categorieën
|
Home - Verschillende Vw-type's - Standaard-wagens - Bus
Jaartal: 1946-48 Motorisatie: 1200cc Specificaties: Deze praktische wagen op het chassis van een kever werd gebruikt bij Volkswagen als lastdier. Deze wagen was de voorloper van de bus.
Jaartal: 1949
Productiemodellen eerste generatie:
Jaartal: 1950-1967 Aantal: 1.960.542 Specificaties: De eerste bus maakte gebruik van de motor en de assen van de Kever, maar niet – zoals in eerste instantie wel de bedoeling was – van diens buizenchassis. In plaats daarvan heeft de bus een zelfdragende carrosserie, inclusief ladderchassis. Deze eerste bus-generatie, bij ons beter bekend als het T1 split-of spijlbusje, wordt tot en met 1967 gebouwd. Bij de bussen voor 1955 was het motordeksel groter (deze bussen kregen dan ook de nickname 'Barndoor') en hing het dak niet over de voorruit (geen ventilatie-ingang). Nog enkele kenmerken van de barndoor: Ribbed bumpers, pijlpinkers, en single dash-pod.
Het gamma bestond uit verschillende modellen:
* T1 Transporter : gesloten bestelwagen.
T1 Panel
T1 High Roof
* T1 Panoramabus : Deze bussen voor personenvervoer kunnen we onderverdelen in volgende modellen :
T1 11-windows (standaard)
T1 13-windows (Deluxe)
T1 15-windows (tot 1964, hardtop deluxe)
T1 21 windows (samba, 1964-1967)
T1 23 windows (samba, tot 1964)
T1 Enkelcabine pick-up
T1 Dubbelcabine ‘Doka’
T1 High roof, salesflap
* De volgende modellen waren al dan niet in samenwerking met Volkswagen geproduceerd, in veel kleinere aantallen:
T1 Dormobile
T1 Westfalia camper
T1 Arcomobil
T1 EZ-Camper
Specificaties: Camperombouw uit de jaren '50 die in veel opzichten leek op die van Westfalia. Interieur indeling bestond uit koelkast, aanrecht en veel binnenruimte.
Productiemodellen tweede generatie:
Jaartal: 1967-1979 Specificaties: Beter Gekend als de T2 Baywindow. Dit kunnen we opsplitsen in 2 modellen (+tussenmodel). Tot het model T2a rekenen we alle productiemodellen van augustus 1967 tot juli 1971. De kleine ovale achterlichten, de gezellig ronde koelluchtinlaten en de langwerpige knipperlichten voor, kort boven de bumper, zijn de belangrijkste kenmerken van dit model.
Het van augustus 1971 tot juli 1972 gebouwde zogenaamde “tussenmodel” (T2ab) beschikte al over het, voor de grotere Typ 4 motor, aangepaste motorcompartiment. Daarnaast is dit model veelal al voorzien van de hoge achterlichten.
In
augustus 1973 volgt de zogenaamde T2b.
Deze modellen waren zowel in T2a als T2b beschikbaar:
T2 transporter
T2 Panorama
T2 enkel cabine pick-up
T2 enkel cabine, Westfalia laadbak
T2 dubbel cabine 'Doka'
T2 Westfalia Helsinki & Berlin Camper
T2 Syncro (4x4)
T2 High roof
T2 Devon camper
T2 Safare camper
T2 Karmann camper
T2 Grawomobil camper
T2 Amescador
Specificaties: Deze camper werd gebouwd door de VW-dealer Ames uit Dordrecht. Er werden 9 verschillende types gemaakt (3 verschillende interieurs met 3 verschillende dakversies). Achteraan werd de slaapruimte vergroot door het uitklappen van een achtertentje. Een zeer ruime voortent behoorde tot de opties.
Beschikbare dakversies :
Vast verhoogd dak
ASI Riviera
Specificaties: Deze Amerikaanse camper was beschikbaar in 4 modellen (2 interieurs: Vista en Plan I, waarbij je bij plan I uit de 3 dakversies kon kiezen).
beschikbare dakversies:
Vista
Productiemodellen derde generatie:
Jaartal: 1979-1983 Specificaties: De derde en laatste serie van luchtgekoelde bussen. De vorm van deze wagens is zeer hoekig geworden. Er werd weer gebruik gemaakt van een luchtgekoelde motor omdat er nog geen watergekoelde motor beschikbaar was.
T3 Transporter
T3 Panorama (of Kombi) (7-8-9-zitter met uitneembare zetels)
T3 Caravelle (7-8-9-zitter)
T3 Pick-up
T3 Doka
T3 Multivan (camper, hefdak in optie)
T3 Westfalia
T3 Joker (met of zonder verhoogd dak)
T3 Syncro (4x4)
Feedback: doc@bugland.be
|