Begin jaren ’50
herstelde Europa stilletjes aan van de oorlogswonden. De maatschappij
begon weer op volle toeren te draaien en de consument wou enkel het
beste. In die jaren begonnen ook veel carrosseriebedrijven hun eerste
schuchtere pogingen. Velen kozen de betrouwbare Volkswagen als basis om
hun eigen koetswerk op te plaatsen.
Jaartal:
1961-1965 Aantal:
+/- 150 Specificaties:
de Belgische firma Apal (Application Polyester Armé Liège) bouwde deze
sportieve wagen. In een dertigtal voertuigen zat er Porsche mechaniek,
wat het een geducht racevoertuig maakte.
Specificaties:
deze wagen van Australische oorsprong werd gebouwd op het chassis van VW.
Het koetswerk uit glazvezel werd ondersteund door een buizenframe. Twee
deuren, vier zetels en een roll-bar. De benzinetanks (2 stuks) zaten in
de armleuning van de achterste bank. Dit gaf de wagen een zeer ruime
koffer.
Specificaties:
Toen Volkswagen zijn eerste bussen op de markt bracht, was er nog geen
dubbelcabine pick-up beschikbaar, enkel de single-cab pick-up. De firma
Binz & Co vond het gat in de markt en kocht single-cabs aan om ze om te
bouwen tot dubbelcabines. Vanaf 1958 produceerde Volkswagen zelf dit
model.
Specificaties:
Beutler had voor Porsche (begin jaren 50) al enkele coupés gemaakt op
basis van de Porsche 356 (6 stuks). Na de levering van deze wagens,
verbrak Porsche de samenwerking met Beutler. Beutler kocht vanaf dan
gewone kevers aan om deze om te bouwen. De bovenstaande foto’s tonen
enkele van die coupés op basis van de kever. Verdere gegevens zijn
onbekend.
Specificaties: De belangrijkste ombouw van Beutler waren de
nutsvoertuigen. De bekendste is de pick-up versie, maar werd er ook een
stationwagen op basis van de kever aangeboden (twee versies, de gewone
stationwagen en één met een roldeur).
De stijgende
populariteit van de Volkswagen Type 2 betekende het einde voor deze
Beutler nutsvoertuigen.
Specificaties:
Speciaal voor de 12 Uren van Sebring (USA) bouwden de gebroeders
Brundage een racewagen, de 1200cc “VW Special”. De resultaten mochten
zeker gezien zijn: met een 3 de plaats versloegen ze zelfs een 2 liter
Ferrari en enkele 3.5 liter Jaguars.
Specificaties:
De firma Auwärter, een bekende bussenbouwer, maakte op
basis van een Vw T1 bus een panoramisch luxepersonenbusje. Er zijn
vandaag nog twee exemplaren gekend.
Specificaties:
DACON is de naam van de locale verdeler van Porsche en VW te San
Paulo in Brazilië. De dacon 828 was een idee van Paulo Aguiar
eigenaar van de firma Dacon en een ontwerp van Anisio Campos
eveneens ontwerper van de Puma, de eerste 11 Dacons 828 zijn dan
ook bij Puma gemaakt de andere in een eigen fabriek.
Het nummer 828 staat voor het
jaar van introductie ‘82 en de andere 8 is het projectnummer.
De wagen werd aangedreven
door een 1.6l VW boxer woog ongeveer 650Kg en een lengte van
2,65m.
In 2002 is de productie
hernomen door Óbvio met een gewijzigd uiterlijk vooraan en
achteraan en aangeboden voor 14000$.
Specificaties:
Deze cabrio op het chassis van een kever was een zeer mooie
verschijning. De standaard 1200cc werd meestal door de eigenaars
opgedreven met een Okrasakit om de wagen sportieve kwaliteiten te
geven. Er werden ook een drietal coupés gemaakt.
Specificaties:
De firma Denzel uit Oostenrijk wou het iets sportiever. De racewagen was
beschikbaar met getunde motor (1300 of 1500cc). De wagen bestond uit een
buizenframe en aluminium koetswerk. Het gebruikte volgende
Volkswagen-onderdelen: motor en ophanging.
Specificaties:
reeds zeer vroeg begon Drews met de bouw van hun VW Coachbuilt. Deze
opvallende wagen was iets breder dan de standaard kever. Het waren
allemaal cabrio’s.
Specificaties: Ontwerp en ontwikkeling van
Chuck Tatum, toenmalig manager van Empi. Nog één exemplaar is gekend.
Een zeldzame wagen met gegeerde Empi-roots.
Specificaties:
De Zwitserse firma Enzmann bouwde een sportieve polyester wagen. De
benaming “506” komt van de standnummer van het Autosalon te Frankfurt,
waar de wagen in 1957 voor het eerst gepresenteerd werd. Om het
instappen van deze deurloze wagen gemakkelijker te maken, was er een
opstapje in het koetswerk voorzien. Er waren 3 modellen
beschikbaar: de coupé, de cabriolet en de spyder.
Specificaties: In 1957 kocht Georg Erdmann
een nieuw VW chassis met complete aandrijving daarop bouwde hij
een voor die tijd een futuristische carrosserie uit plaatstaal
met aluminium deuren en motorkap om gewicht te sparen.
De bouw duurde ongeveer 3 jaar en werd daarna tot
in 1967 gebruikt.
Specificaties: Eind de jaren ’50
waren er veel geruchten dat VW de kever wou vervangen hierdoor
waren er veel design studio’s die hun eigen versie van de nieuwe
VW weergaven.
Zo ook door Ghia uit Turijn die met de Aigile
een stijlstudie op een kever chassis liet zien.