Categorieën

 

Home - Verschillende Vw-type's - Vw Coachbuilt A-G

 

 

Begin jaren ’50  herstelde Europa stilletjes aan van de oorlogswonden. De maatschappij begon weer op volle toeren te draaien en de consument wou enkel het beste. In die jaren begonnen ook veel carrosseriebedrijven hun eerste schuchtere pogingen. Velen kozen de betrouwbare Volkswagen als basis om hun eigen koetswerk op te plaatsen. 

 

 

 

 

ABR

 

Jaartal: 1960

Aantal: 1

Specificaties: Gebouwd door Alfons Booren in 1960.

De carrosserie bestaat uit een buizenframe met daarover het plaatwerk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Apal Coupe
 

Jaartal: 1961-1965
Aantal: +/- 150
Specificaties: de Belgische firma Apal (Application Polyester Armé Liège) bouwde deze sportieve wagen. In een dertigtal voertuigen zat er Porsche mechaniek, wat het een geducht racevoertuig maakte.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 

Ascort

 

Jaartal: 1959

Aantal: 19

Specificaties:  deze wagen van Australische oorsprong werd gebouwd op het chassis van VW.  Het koetswerk uit glazvezel werd ondersteund door een buizenframe. Twee deuren, vier zetels en een roll-bar. De benzinetanks (2 stuks) zaten in de armleuning van de achterste bank.  Dit gaf de wagen een zeer ruime koffer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Auto Technik

 

Jaartal: 1949-1950

Aantal: 1

Specificaties: Voorloper van de Dannenhauer & Staus ontworpen en gebouwd door Wagner en Oswald bij Auto-Technic te Ueberlingen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bauer

 

Jaartal: 1960

Aantal: 1

Specificaties: Gebouwd door de Zwitserse carrosseriebouwer Manfred Bauer in 1960.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Benno kleinau

 

Jaartal: 1954

Aantal: 1

Specificaties:  Benno Kleinau maakte deze wagen op een Vw chassis.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Binz

 

Jaartal: 1953-1959

Aantal: +/- 250 

Specificaties: Toen Volkswagen zijn eerste bussen op de markt bracht, was er nog geen dubbelcabine pick-up beschikbaar, enkel de single-cab pick-up. De firma Binz & Co  vond het gat in de markt en kocht single-cabs aan om ze om te bouwen tot dubbelcabines. Vanaf 1958 produceerde Volkswagen zelf dit model.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beutler coupé

 

Jaartal: '50

Aantal: ?

Specificaties: Beutler had voor Porsche (begin jaren 50) al enkele coupés gemaakt op basis van de Porsche 356 (6 stuks). Na de levering van deze wagens, verbrak Porsche de samenwerking met Beutler. Beutler kocht vanaf dan gewone kevers aan om deze om te bouwen. De bovenstaande foto’s tonen enkele van die coupés op basis van de kever. Verdere gegevens zijn onbekend.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beutler Utility

 

Jaartal: ‘50

Aantal: ?

Specificaties: De belangrijkste ombouw van Beutler waren de nutsvoertuigen. De bekendste is de pick-up versie, maar werd er ook een stationwagen op basis van de kever aangeboden (twee versies, de gewone stationwagen en één met een roldeur).

De stijgende populariteit van de Volkswagen Type 2 betekende het einde voor deze Beutler nutsvoertuigen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brundage racer

 

Jaartal: 1952

Aantal: 1

Specificaties: Speciaal voor de 12 Uren van Sebring (USA) bouwden de gebroeders Brundage een racewagen, de 1200cc “VW Special”. De resultaten mochten zeker gezien zijn: met een 3 de plaats versloegen ze zelfs een 2 liter Ferrari en enkele 3.5 liter Jaguars.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Carl

 

Jaartal: 1959

Aantal: 1

Specificaties: In ongeveer 8 maanden maakte Heinz Carl deze wagen met kunststof carrosserie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Carlux Auwärter

 

Jaartal: Begin jaren '60

Aantal: 2 ?

Specificaties: De firma Auwärter, een bekende bussenbouwer, maakte op basis van een Vw T1 bus een panoramisch luxepersonenbusje. Er zijn vandaag nog twee exemplaren gekend.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cryns

 

Jaartal: begin jaren ‘50

Aantal: 2

Specificaties: Cryns is een Antwerpse carrosserie hersteller en was in de jaren ’50 gespecialiseerd in het herspuiten en her bekleden van wagen.

Op basis van een 1951 chassis is er een op de buick Le Sabre geïnspireerd model een eerste wagen gemaakt,

Later is er dan nog een gemaakt op een 1953 chassis.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dacon 828

 

Jaartal: 1983-1994 en 2002

Aantal: 47

Specificaties: DACON is de naam van de locale verdeler van Porsche en VW te San Paulo in Brazilië. De dacon 828 was een idee van Paulo Aguiar eigenaar van de firma Dacon en een ontwerp van Anisio Campos eveneens ontwerper van de Puma, de eerste 11 Dacons 828 zijn dan ook bij Puma gemaakt de andere in een eigen fabriek.

Het nummer 828 staat voor het jaar van introductie ‘82 en de andere 8 is het projectnummer.

De wagen werd aangedreven door een 1.6l VW boxer woog ongeveer 650Kg en een lengte van 2,65m.

In 2002 is de productie hernomen door Óbvio met een gewijzigd uiterlijk vooraan en achteraan en aangeboden voor 14000$.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dannenhauer und Stauss

 

Jaartal: 1951-1957

Aantal: 80 tot 135

Specificaties:  Deze cabrio op het chassis van een kever was een zeer mooie verschijning.  De standaard 1200cc werd meestal door de eigenaars opgedreven met een Okrasakit om de wagen sportieve kwaliteiten te geven.  Er werden ook een drietal coupés gemaakt.

 

 

 

Coupéversie

 

 

 

 

 

 

 

 

Denzel

 

Jaartal: 1953-1959

Aantal: +/- 350

Motorisatie: * Denzel Sport (1300cc, 54PK)

                         * Denzel Sport Super (1300cc, 65PK)

                         * Denzel Sport International (1500cc, 80 PK)

Specificaties: De firma Denzel uit Oostenrijk wou het iets sportiever. De racewagen was beschikbaar met getunde motor (1300 of 1500cc). De wagen bestond uit een buizenframe en aluminium koetswerk. Het gebruikte volgende Volkswagen-onderdelen: motor en ophanging.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Donnerstag

 

Jaartal: 1962

Aantal: 1

Specificaties: Deze open 4-zit roadster had een kunststof carrosserie met een gewicht van 800Kg en een lengte van 4,60m.

Op 1 november 1962 werd de wagen voorgesteld als condor GT of DoMe 15,

De geplande serieproductie is nooit gestart.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Drews

 

Jaartal: 1948-1951

Aantal: 150

Specificaties:  reeds zeer vroeg begon Drews met de bouw van hun VW Coachbuilt. Deze opvallende wagen was iets breder dan de standaard kever.  Het waren allemaal cabrio’s.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

Empi Crusader VSR

 

Jaartal: 1964

Aantal: geschat op 100-tal

Motorisatie: 1835cc, dubbele weber.

Specificaties: Ontwerp en ontwikkeling van Chuck Tatum, toenmalig manager van Empi. Nog één exemplaar is gekend.  Een zeldzame wagen met gegeerde Empi-roots.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Enzmann 506

 

Jaartal: 1956-1968

Aantal: 100

Specificaties: De Zwitserse firma Enzmann bouwde een sportieve polyester wagen. De benaming “506” komt van de standnummer van het Autosalon te Frankfurt, waar de wagen in 1957 voor het eerst gepresenteerd werd. Om het instappen van deze deurloze wagen gemakkelijker te maken, was er een opstapje in het koetswerk voorzien. Er waren 3 modellen beschikbaar: de coupé, de cabriolet en de spyder.

 

 

Enzmann cabrio

Enzmann cabrio

Enzmann Spyder

Enzmann coupé (met cockpitdak)

 

 

 

 

 

 

 

 

Erdmann

 

Jaartal: 1960

Aantal: 1

Specificaties: In 1957 kocht Georg Erdmann een nieuw VW chassis met complete aandrijving daarop bouwde hij een voor die tijd een futuristische carrosserie uit plaatstaal met aluminium deuren en motorkap om gewicht te sparen.

De bouw duurde ongeveer 3 jaar en werd daarna tot in 1967 gebruikt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Feix

 

Jaartal: 1959

Aantal: 1

Specificaties: 4-zits coupe uit plaatstaal gebouwd door Heinrich Feix uit Nürenberg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ghia Aigile

 

Jaartal: 1957

Aantal: 1

Specificaties: Eind de jaren ’50 waren er veel geruchten dat VW de kever wou vervangen hierdoor waren er veel design studio’s die hun eigen versie van de nieuwe VW weergaven.

Zo ook door Ghia  uit Turijn die met de Aigile een stijlstudie op een kever chassis liet zien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gomolzig

Jaartal: 1949

Aantal: ?

Specificaties: Deze wagen bezit vleugeldeuren waarvan de halve vooruit mee omhoog scharnierden.

 

 

 

 

 

Feedback:

 

 

Laatst aangepast:

zaterdag 17 februari 2007 13:17