Categorieën

Home - Verschillende Vw-type's - Vw Coachbuilt H-P

 

 

Hartman

 

Jaartal: 1946

Aantal: 10

Specificaties: Dit Tsechoslovaakse bedrijf maakte een aantal nieuwe wagens met wat er op dat moment voorhanden was net na de oorlog. De wagens stonden op een kubelchassis en hadden een styling die sterk op de toenmalige Buick’s en Chevrolets gebaseerd was.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hebmuller coupé

 

Jaartal: 1949

Aantal: 1 (Van dit model werd enkel een prototype gemaakt)

Specificaties: Opvallend is de grote achterruit (bij standaard kevers was dit nog altijd een brilletje).  De ruitenwissers werden boven de voorruit bevestigd.  De wagen werd na een ongeluk niet meer hersteld en ging naar de afbreker.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Italsuisse

 

Jaartal: 1960

Aantal: 1

Specificaties: Net zoals Ghia maakte Italsuisse zijn visie voor de nieuwe VW, vast besloten om zijn ontwerp aan VW te verkopen maakte ze zoveel mogelijk gebruik van al bestaande VW onderdelen.

Jammer genoeg voor Italsuisse had VW al zijn besluit genomen voor het nieuwe VW model.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jetstar
 

Jaartal: begin ‘60
Aantal: ?
Motorisatie: 35Pk of 45Pk
Specificaties: Carrosseriebedrijf Otten uit het Duitse Bremen bouwde een sportieve wagen met polyester koetswerk op het chassis van VW. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JMR
 

Jaartal: 1962
Aantal: 1
Specificaties: Gebouwd door A. Sakkers (Nederland) op een '58 Karmann Ghia cabriolet chassis. In 1965 bij J.R. Mulder terechtgekomen vandaar de naam JMR.
De wagen is dan nog vele malen doorverkocht en iedere nieuwe eigenaar heeft er wel iets aan gewijzigd zoals de kleur, de motor, de voorruit enz. Het opmerkelijke bij deze wagen is de volledige documentatie van alle eigenaars, vanaf de bouw tot nu is geweten wie de wagen in zijn bezit heeft gehad en van wanneer tot wanneer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jinggansham

 

Jaartal: 1958

Aantal: een aantal honderden

Specificaties: Deze wagen werd gebouwd door de 'Motor Vehicule Factory' Te Peking en was verkrijgbaar zowel als tweedeurs als vierdeurs versie.

Een juist aantal gebouwde wagens is niet bekend maar men verondersteld dat er toch een aantal honderden gemaakt zijn geweest.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kaiserlauteren

 

Jaartal: Eind jaren ‘50

Aantal: 1

Specificaties: Deze wagen werd gebouwd door de studenten van de karrosseriesbauschule Kaiserlauteren als project om hun kunnen van carrosseriebouwers te tonen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kubinsky

 

Jaartal: 1947

Aantal: 1

Specificaties: Gebauwd door J. Kubinsky in Tsjecho-Slowakije op basis van een achtergelaten kübel chassis.

De originele motor werd behouden maar wel uitgerust met een compressor van het roots-type.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ladyjensky
 

Jaartal: 1955
Aantal: 1
Specificaties: In 1955 maakte Jacques Ladyjenesky deze wagen. De carrosserie werd gemaakt bij Solvay, was vervaardigd uit polyester en woog ongeveer 80Kg.
De wagen werd tentoongesteld op het autosalon te Brussel waar Koning Boudewijn er veel belangstelling voor had.
Na vele jaren dienst en ongeveer 150.000 Km geraakte de wagen niet meer door de strengere Belgische keuring en werd gesloopt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maier
 

Jaartal: 1952
Aantal: ?
Specificaties: Dit Zwitsers bedrijf bouwde een berline kever om naar een tweepersoons cabriolet zoals de Hebmuller maar dan wel met een kortere motorkap.
Een dergelijke wagen koste in die tijd ongeveer 9800 Zwitserse frank, een Karmann cabriolet koste toen 6500 Zwitserse frank.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meussen
 

Jaartal: 1955-1972

Aantal: 6

Specificaties: Twee Antwerpse broers kregen het idee om deze wagen te maken nadat ze een kever met ongevalschade achteraan oplapten tot een volwaardige kevercombi. Deze was zodanig geslaagd, dat ze er zelfs nog enkele bijgemaakt hebben. De kostprijs (aankoop+ ombouw) kwam natuurlijk vrij hoog uit in vergelijking met een gewone Vw bus, vandaar de kleine productie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Moto Torino
 

Jaartal: ‘50

Aantal: ?

Specificaties: Begin jaren vijftig bouwde de Italiaanse firma Moto-Torino uit Turijn deze elegante kever cabriolet.

Deze roadster is volledig uit metaal, dus geen kitwagen uit polyester. De firma herbruikte veel onderdelen van de standaard kever cabrio.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Müller
 

Jaartal: 1958
Aantal: 1
Specificaties: In twee jaar tijd bouwde Helmut Müller deze wagen.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

New Enzmann
 

Jaartal: vanaf 2000

Specificaties:  De oudste zoon van Enzmann herstartte de productie van de bekende sportwagen. Het koetswerk uit glasvezel is identiek aan het oude model. Ook werd er weer gebruik gemaakt van een VW chassis. De motor en versnellingsbak komt van Porsche.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nota Testarossa
 

Jaartal: 1958

Specificaties: Nota, bekend voor de bouw van Formule Vee racewagens in Australië, bouwde in 1958 deze sportief ogende racer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Orion
 

Jaartal: 1956
Aantal: ?
Specificaties: Het bedrijf Adolf Plastic te Paderborn ontwikkelde deze wagen, het was een deurloze roadster.
Er werd slechts een klein aantal gebouwd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Palten
 

Jaartal: ‘50

Aantal: ?

Specificaties:  Uiterlijk lijkt deze wagen zeer sterk op een transporter, maar deze bus was uitgerust met een 135 Pk dieselmotor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Petermax Müller racer

 

Jaartal: 1946-1949

Aantal: 6

Motorisatie: 1095cc, 54Pk

Specificaties: Op basis van een oude kubelwagen bouwde Peter Maximilian Müller (een VW-Audi dealer uit Hannover) een zeer sportieve racewagen. Eind jaren ’40 won hij zelfs enkele wedstrijden met deze wagen die zo’n 200km/uur kon rijden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Proctor

 

Jaartal: 1958

Aantal: 4

Specificaties: Het Australische tijdschrift Wheels sprak vol lof over de prestaties van dit toch wel eigenaardige ontwerp.

Naar verluid kreeg Proctor een aanbod om 50 wagens te maken maar om een of andere reden kon of wou men die niet maken.

 

 

 

 

 

 

 

Feedback:

 

 

Laatst aangepast:

zaterdag 17 februari 2007 13:17