Er werden al van in de jaren ’50
volkswagens geassembleerd in vele andere landen dan Duitsland, het ging
dan meestal om de zogenaamde CKD bouwpakketten (CKD= Completly Knocked
Down). Deze werden naast Duitsland eveneens geproduceerd in 'Vw do
Brasil' en 'Vw Australia'. Deze werden dan geëxporteerd naar de kleinere
productielanden zoals Mexico, Zuid-Afrika, Filippijnen, Indonesië...
Vaak werden deze wagens dan ook aangepast aan lokale behoeften en
wanneer dat nog niet volstond bouwde men soms totaal aparte voertuigen
om aan lokale behoeften te voldoen.
Hierdoor ontstond een aantal exotische modellen, soms een mix van
bestaande modellen en soms echte unieke voertuigen.
Specificaties:Na de Fleetline bus werd dit
model in Zuid-Afrika geassembleerd met Braziliaanse onderdelen. Het was
een low-budgetbus, die naast de duurdere Duitse T2 te koop aangeboden
werd.
Specificaties: Zoals
de naam het al aankondigt, een Braziliaanse wagen (maar er werd ook een
70.000 Brasilia’s in Mexico gebouwd). Het was zelfs de eerste wagen
waarvan elk onderdeel volledig Braziliaans was. Een typisch product uit
de jaren ’70, hoekig en functioneel, het heeft zelfs veel weg van een
Europese 411/412. Het was een tweedeurswagen, maar er bestond ook een
taxiversie met 4 deuren. De wagen kreeg aan de achterzijde het logo
“Brasilia”.
Specificaties: Ook
in Brazilië werd de type 3 gebouwd, deze was niet identiek aan het
europees model. Wel was deze ook in de 3 versies beschikbaar: Notchback,
fastback en Squareback (Variant). De Fastback en Notchback was zelfs in
2- of 4-deurs beschikbaar.
Specificaties:
In Brazilië werd de VW bus ook ingericht als taxi. Twee rijen zetels en
om het praktisch te maken, kreeg deze bus 6 deuren. De bus op de foto’s
is van 1972.
Specificaties:
VW do Brasil produceerde al redelijk vroeg busjes voor eigen markt. Deze
waren vanzelfsprekend het model T1. Dit model bleef redelijk lang in
productie (tot aan de hybride). Er was slechts één basismodel: de
15-window. Met of zonder banken kon deze alle taken aan.
Specificaties:
Deze bus werd geproduceerd in Mexico en Brazilië (vanaf 1996) en had een
licht verhoogd dak. Het bleven luchtgekoelde bussen (alhoewel er al
waren die met een watergekoelde motor gebouwd werden, herkenbaar aan de
zwarte radiatorblok vooraan). De bussen die aangeboden werden: de Furgoa
(bestelwagen), Lotaçao/Standard (personenbusje) en de Escolar
(schoolbus).
Specificaties:
Deze zeer Spartaanse wagen werd gebouwd in Australië. Dit op vraag van
het leger dat een nieuw voertuig zocht. Omdat VW nooit happig was om 4x4
te produceren, had deze Country buggy enkel achterwielaandrijving en was
het leger niet meer geïnteresseerd. Wel geslaagd in de testen, maar
teveel handwerk en de komst van de type 181 zorgden ervoor dat de
verkoopscijfers matig waren. Amper 8 maand na de eerste wagen werd de
onderdelenproductie stopgezet en werden er nog wagens met de resterende
onderdelen verdergebouwd. Wel werd dit model nog een tijdje als CKD (Completely
Knocked Down) in andere landen gebouwd (eerst onder de benaming Country
buggy, later onder de naam Sakbayan.
Specificaties:
Dit type bus werd in
Zuid Afrika geassembleerd met Braziliaanse VW-onderdelen. Dit gebeurde
slechts 1 jaar namelijk in 1975. Het koetswerk is dit van een T1,
terwijl er op Europese en Noord-Amerikaanse wegen al een tijdje
T2-bussen rondreden.
De Fleetline
bestond in 3 verschillende modellen :
Bestelwagen
Personenbus (15-raams)
Pick-up (alleen met breed laadvlak)
Opmerkelijk: de
luchtinlaat achter de bestuurdersdeur, die brengt verse lucht via een
buis naar het motorcompartiment.
Specificaties: Braziliaans
wagentje dat veel weg heeft van de Europese Golf. Heel bijzonder aan
deze wagen is dat de luchtgekoelde motor vooraan de wagen zit. Vanaf
1984 kreeg dit type een watergekoelde motor.
Specificaties:
Mexicaanse bus met een zeer strak uiterlijk. Maar een zeer degelijke en
praktische wagen. De motor zat vooraan (voorwielaandrijving). De wagen
kon 1.000 kg lading verdragen op zijn achteras. Sommige onderdelen
kwamen van standaard Volkswagens (kilometerteller van kever, koplampen
van Karmann Ghia, versnellingsbak van type2 bus).
Specificaties:
Deze camper werd gebouwd in Zuid-Afrika. Deze rechtsgestuurde campers
werden gebouwd door de firma Jurgens en kregen de goedkeuring van VWSA
waardoor ze via de Volkswagendealer konden verkocht worden. De modellen
na 1975 hadden een oversteek boven de bestuurdersruimte en waren dus
iets ruimer, deze kregen dan de naam “Auto Villa L”.
Later liet Karmann zich op deze wagens inspireren om
zelf een camper te bouwen voor de Europese markt (zie standaard
wagens/bus).
Specificaties:
Deze Braziliaanse Karmann (op basis van de type3) kreeg de benaming TC
(Touring coupé). Het was een fastbackversie van de klassieke Karmann
Ghia. Een leuke, qua design geslaagde wagen maar werd nooit buiten
Brazilië geëxporteerd, toch niet officieel.
Specificaties:
Nadat de productie van bussen in Duitsland stopgezet werd, werd deze in
Mexico hervat. Beschikbaar in de drie standaardmodellen:
bestelwagen, personenbus en pick-up (met breed laadvlak).
Specificaties:
De onderdelen voor deze truck werden gemaakt in Mexico om vervolgens
verscheept te worden naar Derdewereld landen. Dit gaf deze landen de
kans om zeer goedkope en praktische kleine truck te kunnen aanschaffen.
Een kevermotor en versnellingsbak werd vooraan geplaatst en met hulp van
K70 onderdelen, dreef de motor de voorwielen aan.
Specificaties: Een doodgewone
181 op het eerste zicht... maar bemerk de 2-deurs en de bizarre
voorruit. Dit is geen werkje van een 'handige harry'. Deze wagen kwam zo
van de fabrieksband gerold. Deze wagen werd in Uruguay
ontwikkeld en gebouwd. Het is een body uit glasvezel (vandaar dat er
twee deuren verdwenen om voldoende sterkte in het koetswerk te
behouden).
Deze wagen kreeg geen VW logo mee omdat de
ontwikkeling eigenlijk los stond van VW (net hetzelfde als bij
Gurgel en andere kitcars).
Specificaties:
Deze sportwagen werd gebouwd in Sao Paulo (Brazilië). Een sportieve
wagen met koetswerk uit glasvezel. Dit was evenwel geen kitwagen, de
wagen werd volledig gebouwd op de productieband. Er was ook een
cabrioversie (GTS).
Specificaties:
Filippijnse wagen die de country buggy als voorouder had. Deze wagen had
nu een hardtop dak, degelijke ramen en deuren. Echt mooi kan je de wagen
niet noemen, maar voor de Filippijnse wegen voldeed de Sakbayan aan alle
eisen.
Deze wagen was
het tussenmodel van de Country buggy en de Sakbayan. Uiterlijk bijna
identiek aan de country buggy (nu wel links gestuurd) maar de productie
gebeurde in de Filippijnen.
Specificaties: Een
bekende sportwagen van Braziliaanse bodem. Deze wagen was binnenin vrij
luxueus ingericht (ampèremeter, olietemperatuurmeter; kaartleeslamp,
halogeen koplampen). Een opvallend mooie striping met rood/zwart sierde
de flanken. Deze wagen werd vooral gebouwd voor eigen markt, enkele
wagens hebben toch de weg naar Europa gevonden.
Specificaties:
De Trakbayan (=country truck) is een kleine truck die in de Filipijnen
gebouwd werd. Was in 6 versies beschikbaar: hoge pick-up, hoge pick-up
met dak, jeepney (personenbus), lage pick-up, betselwagen en cabine/leeg
chassis. Ondanks de kleine onduidelijke foto, lijkt deze truck op de VW
Muli uit Mexico.