Categorieën

 

Home - Verschillende Vw-type's - Vw Exoten

 

Er werden al van in de jaren ’50 volkswagens geassembleerd in vele andere landen dan Duitsland, het ging dan meestal om de zogenaamde CKD bouwpakketten (CKD= Completly Knocked Down). Deze werden naast Duitsland eveneens geproduceerd in 'Vw do Brasil' en 'Vw Australia'. Deze werden dan geëxporteerd naar de kleinere productielanden zoals Mexico, Zuid-Afrika, Filippijnen, Indonesië...

Vaak werden deze wagens dan ook aangepast aan lokale behoeften en wanneer dat nog niet volstond bouwde men soms totaal aparte voertuigen om aan lokale behoeften te voldoen.

Hierdoor ontstond een aantal exotische modellen, soms een mix van bestaande modellen en soms echte unieke voertuigen.
 

Bay-split Hybride

 

Jaartal: 1976-1978

Specificaties: Na de Fleetline bus werd dit model in Zuid-Afrika geassembleerd met Braziliaanse onderdelen. Het was een low-budgetbus, die naast de duurdere Duitse T2 te koop aangeboden werd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brasilia

 

Jaartal: 1973-1981

Aantal: 1.125.000 

Motorisatie: 1600cc

Specificaties: Zoals de naam het al aankondigt, een Braziliaanse wagen (maar er werd ook een 70.000 Brasilia’s in Mexico gebouwd). Het was zelfs de eerste wagen waarvan elk onderdeel volledig Braziliaans was. Een typisch product uit de jaren ’70, hoekig en functioneel, het heeft zelfs veel weg van een Europese 411/412.  Het was een tweedeurswagen, maar er bestond ook een taxiversie met 4 deuren. De wagen kreeg aan de achterzijde het logo “Brasilia”.

 

 

 

 

 

 

 

Brasilia-cabrio

 

Aantal: 10-tal

Specificaties: de cabrioversie van de Brasilia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brazilaanse Type3

 

Jaartal: 1969-1981

Motorisatie: 1600cc

Specificaties: Ook in Brazilië werd de type 3 gebouwd, deze was niet identiek aan het europees model. Wel was deze ook in de 3 versies beschikbaar: Notchback, fastback en Squareback (Variant). De Fastback en Notchback was zelfs in 2- of 4-deurs beschikbaar.

 

  Notchback

  Fastback   Variant
 

 

 

 

 

 

Braziliaanse taxibus
 

Specificaties: In Brazilië werd de VW bus ook ingericht als taxi. Twee rijen zetels en om het praktisch te maken, kreeg deze bus 6 deuren. De bus op de foto’s is van 1972.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Braziliaanse Bus

 

Jaartal: 1963-1975

Specificaties: VW do Brasil produceerde al redelijk vroeg busjes voor eigen markt. Deze waren vanzelfsprekend het model T1. Dit model bleef redelijk lang in productie (tot aan de hybride). Er was slechts één basismodel: de 15-window. Met of zonder banken kon deze alle taken aan.

 

 

 

  

 

 

 

 

Bus T2c

 

Jaartal: 1991-2005

Specificaties: Deze bus werd geproduceerd in Mexico en Brazilië (vanaf 1996) en had een licht verhoogd dak. Het bleven luchtgekoelde bussen (alhoewel er al waren die met een watergekoelde motor gebouwd werden, herkenbaar aan de zwarte radiatorblok vooraan). De bussen die aangeboden werden: de Furgoa (bestelwagen), Lotaçao/Standard (personenbusje) en de Escolar (schoolbus).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Escolar-versie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lotaçao/Standard-versie

Furgao-versie

 

 

 

 

 

 

 

Country buggy  (type 815)

 

Jaartal: 1968-1971

Aantal: 1487

Motorisatie: 1192cc, 41Pk;  1285cc, 50Pk

Specificaties: Deze zeer Spartaanse wagen werd gebouwd in Australië. Dit op vraag van het leger dat een nieuw voertuig zocht. Omdat VW nooit happig was om 4x4 te produceren, had deze Country buggy enkel achterwielaandrijving en was het leger niet meer geïnteresseerd. Wel geslaagd in de testen, maar teveel handwerk en de komst van de type 181 zorgden ervoor dat de verkoopscijfers matig waren. Amper 8 maand na de eerste wagen werd de onderdelenproductie stopgezet en werden er nog wagens met de resterende onderdelen verdergebouwd. Wel werd dit model nog een tijdje als CKD (Completely Knocked Down) in andere landen gebouwd (eerst onder de benaming Country buggy, later onder de naam Sakbayan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fleetline bus

 

Jaartal: 1975

Aantal: +/- 4.955

Specificaties: Dit type bus werd in Zuid Afrika geassembleerd  met Braziliaanse VW-onderdelen. Dit gebeurde slechts 1 jaar namelijk in 1975.  Het koetswerk is dit van een T1, terwijl er op Europese en Noord-Amerikaanse wegen al een tijdje T2-bussen rondreden. 

De Fleetline bestond in 3 verschillende modellen :

 

 
 
Bestelwagen  

Personenbus (15-raams)

 

Pick-up (alleen met breed laadvlak)

 

Opmerkelijk: de luchtinlaat achter de bestuurdersdeur, die brengt verse lucht via een buis naar het       motorcompartiment.

 

 

 

 

 

 

Gol

 

Jaartal: 1980-1984

Aantal: ?

Motorisatie: 1300cc

Specificaties: Braziliaans wagentje dat veel weg heeft van de Europese Golf. Heel bijzonder aan deze wagen is dat de luchtgekoelde motor vooraan de wagen zit. Vanaf 1984 kreeg dit type een watergekoelde motor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gurgel
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Er werd een apart hoofdstuk bijgevoegd voor de Gurgel, kijk hier : Gurgel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hormiga

 

Jaartal: 1976-77

Aantal: 3600

Motorisatie: 1600cc, 50PK

Specificaties: Mexicaanse bus met een zeer strak uiterlijk. Maar een zeer degelijke en praktische wagen. De motor zat vooraan (voorwielaandrijving).  De wagen kon 1.000 kg lading verdragen op zijn achteras. Sommige onderdelen kwamen van standaard Volkswagens (kilometerteller van kever, koplampen van Karmann Ghia, versnellingsbak van type2 bus).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg

 

Jaartal: 1978-1981

Specificaties: Deze jeep van Braziliaanse makelij was een rasechte 4x4.

Motorisatie: 1600 cc

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jurgens Auto villa

 

Jaartal: 1973-1977

Aantal: 1000-tal

Specificaties: Deze camper werd gebouwd in  Zuid-Afrika. Deze rechtsgestuurde campers werden gebouwd door de firma Jurgens en kregen de goedkeuring van VWSA waardoor ze via de Volkswagendealer konden verkocht worden. De modellen na 1975 hadden een oversteek boven de bestuurdersruimte en waren dus iets ruimer, deze kregen dan de naam “Auto Villa L”.

 

Later liet Karmann zich op deze wagens inspireren om zelf een camper te bouwen voor de Europese markt (zie standaard wagens/bus).

 

 

 

 

 

 

 

 

Karmann TC

 

Jaartal: 1970-1975

Aantal: 18.119

Motorisatie:  1600cc

Specificaties: Deze Braziliaanse Karmann (op basis van de type3) kreeg de benaming TC (Touring coupé). Het was een fastbackversie van de klassieke Karmann Ghia. Een leuke, qua design geslaagde wagen maar werd nooit buiten Brazilië geëxporteerd, toch niet officieel.

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mexico Bus T2b

 

Jaartal: 1980-1990

Specificaties: Nadat de productie van bussen in Duitsland stopgezet werd, werd deze in Mexico hervat.  Beschikbaar in de drie standaardmodellen: bestelwagen, personenbus en pick-up (met breed laadvlak).

 

 

 

 

 

 

 

Muli

 

Jaartal: 1973

Aantal: 3194

Specificaties: De onderdelen voor deze truck werden gemaakt in Mexico om vervolgens verscheept te worden naar Derdewereld landen. Dit gaf deze landen de kans om zeer goedkope en praktische kleine truck te kunnen aanschaffen.  Een kevermotor en versnellingsbak werd vooraan geplaatst en met hulp van K70 onderdelen, dreef de motor de voorwielen aan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pingo

 

Jaartal: 1974

Aantal: 12

Motorisatie: 1300cc

Specificaties: Een doodgewone 181 op het eerste zicht... maar bemerk de 2-deurs en de bizarre voorruit. Dit is geen werkje van een 'handige harry'. Deze wagen kwam zo van de fabrieksband gerold.
Deze wagen werd in Uruguay ontwikkeld en gebouwd. Het is een body uit glasvezel (vandaar dat er twee deuren verdwenen om voldoende sterkte in het koetswerk te behouden).

Deze wagen kreeg geen VW logo mee omdat de ontwikkeling eigenlijk los stond van VW (net hetzelfde als bij Gurgel en andere kitcars).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Puma GT / GTE / GTS

 

Jaartal: 1969-1980

Aantal: 19.756

Motorisatie: 1500cc (GT), 1600cc (GTE)

Specificaties: Deze sportwagen werd gebouwd in Sao Paulo (Brazilië). Een sportieve wagen met koetswerk uit glasvezel. Dit was evenwel geen kitwagen, de wagen werd volledig gebouwd op de productieband. Er was ook een cabrioversie (GTS).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sakbayan

 

Jaartal: 1972-1975

Aantal: ?

Motorisatie: 1500cc-1600cc

Specificaties: Filippijnse wagen die de country buggy als voorouder had. Deze wagen had nu een hardtop dak, degelijke ramen en deuren. Echt mooi kan je de wagen niet noemen, maar voor de Filippijnse wegen voldeed de Sakbayan aan alle eisen.

 

 

 

 

 

 

 

SKB 815

 

Jaartal: 1972

Aantal: ?

Motorisatie: 1600cc

Deze wagen was het tussenmodel van de Country buggy en de Sakbayan. Uiterlijk bijna identiek aan de country buggy (nu wel links gestuurd) maar de productie gebeurde in de Filippijnen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SP 2

 

Jaartal: 1972-1976

Aantal: 10.205

Motorisatie: 1600cc, 1700cc

Specificaties: Een bekende sportwagen van Braziliaanse bodem. Deze wagen was binnenin vrij luxueus ingericht (ampèremeter, olietemperatuurmeter; kaartleeslamp, halogeen koplampen).  Een opvallend mooie striping met rood/zwart sierde de flanken. Deze wagen werd vooral gebouwd voor eigen markt, enkele wagens hebben toch de weg naar Europa gevonden.

 

 

 

 

 

 

 

 

Trakbayan

 

Jaartal: 1976-79

Motorisatie: 1600cc

Specificaties: De Trakbayan (=country truck) is een  kleine truck die in de Filipijnen gebouwd werd. Was in 6 versies beschikbaar: hoge pick-up, hoge pick-up met dak, jeepney (personenbus), lage pick-up, betselwagen en cabine/leeg chassis. Ondanks de kleine onduidelijke foto, lijkt deze truck op de VW Muli uit Mexico.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Feedback:

 

 

Laatst aangepast :

zaterdag 28 juli 2007 10:10