Categorieën
|
Home - Verschillende Vw-type's - KDF-Wagens
De KDF en zijn varianten
Na al de jaren van voorbereiding, stond
de kever eindelijk klaar om van de productieband te rollen. Door het
uitbreken van de oorlog in 1939 werd de eigenlijke productie uitgesteld
en werd het volk verplicht om te wachten op hun “Volks” wagen. De
spaaractie die door Hitler uitgedokterd werd geannuleerd. De spaarders
kregen hun “Kraft Durch Freude”-wagen nooit. Jaar: 1939 - 1945 Aantal: 643 stuks voor alle KDF-ers en zijn aanverwanten. Sommige van die kdf wagens werden verbouwd, herbouwd... meestal zijn die varianten dan ook beperkt tot 1 of meerdere testwagens. Motorisatie: 985 cc en 1131 cc
Dit is de standaard KDF wagen, gemaakt in 3 versies: sedan, open dak en cabrio
Op basis van de vw38 werd een open cross country voertuig gemaakt. Dit was een eerste poging om een militaire variante te maken. De bodemvrijheid was iets te laag om ingezet te kunnen worden.
Ontwerp van Erwin Komenda op VW type 60 chassis. Drie stuks gemaakt voor de race Berlijn Rome, de race ging uiteindelijk niet door vanwege de oorlog. Ferdinand gebruikte deze wagen als daily tijdens de oorlogsjaren. De wagen heeft twee typeaanduidingen gekregen, type 60K10 en type 64.
Bij deze KDF staat het stuur rechts. In landen zoals Zweden en Oostenrijk reden de wagens aan de andere zijde van de weg en was het dus niet zo uitzonderlijk dat er een testwagen gebouwd werd.
Invalidenwagen, een aanpassing aan het stuur maakte het mogelijk om te gas te geven en te remmen via een hendel.
KDF Lieferwagen Model A, deze wagen werd gebruikt bij de Porsche fabriek te Zuffenhausen.
De KDF bestelwagen, zeer elegante wagen !
KDF Lieferwagen Model B. Het tweede model pick-up. Deze stond op een chassis van een kubelwagen en had dus meer bodemvrijheid. Het motorcompartiment was ook beter bereikbaar vanwege de twee klapdeurtjes.
KDF op hout of houtskool. Een brander vooraan zorgde voor de productie van koolmonoxide. Dit gas werd gekoeld en gefilterd alvorens het gebruikt werd als brandstof.
KDF op propaangas. Een gasfles met propaan of butaan
zorgde voor de nodige brandstof. Deze fles werd op de achterbank in de
kever geplaatst, een uitsparing in de zitleuning maakte het aankoppelen
naar de motor gemakkelijker.
Na de oorlog kwam de Volkswagen fabriek in Britse handen. Toen werden met de restanten aan onderdelen enkele interessante voertuigen gemaakt, deze wagens hadden meestal een praktische functie en zagen nooit actie op het oorlogstoneel. De telling van de 643 KDF-kevers stopt dus hier.
De
wagentypes met VW ervoor zijn de types die gemaakt werden door het
Britse leger, vlak na de oorlog, dus de eerste echte Volkswagens.
In totaal werden er in het jaar 1945, 275 van deze kubelwagens gebouwd, eerst in rode kleur, later in de gele postkleur.
Een pick-up versie met groot laadvlak.
Op chassis van de kubelwagen werd een gesloten box geplaatst.
Een pick-up versie op verkort kubelwagen-chassis
Feedback: doc@bugland.be
|