Categorieën
|
Home - Verschillende Vw-type's - Militaire-wagens
Jaartal: 1937 Aantal: 1
Specificaties:
Op een chassis van een afgebroken W30 werd
de eerste poging voor een militair voertuig gemaakt. Het was een heel
open constructie met een machinegeweer.
Porsche Geländewagen 62 (=Stuka)
Jaartal: 1938 Aantal: 1
Specificaties:
Omdat de eerste poging een te flexibele
bouw had,(alle schokken werden opgevangen door het chassis) werd er een
tweede voertuig gebouwd, de Stuka. Deze had iets meer koetswerk, die het
geheel steviger maakte. Het was nog steeds een voertuig zonder dak en
met canvas deurtjes, zodat het qua bescherming van de inzittenden niet
echt zo goed was. Motorisatie: 985 cc
Foto’s van een replica
Jaartal: 1939 Aantal: 3 Specificaties: Niet te verwarren met Type 62 (zie KDF-wagens). Voor het eerst komt de duidelijk Kubelwagen-vorm naar voor. De wagen had nog een verdiept reservewiel en de koplampen stonden vrij dicht bij elkaar. 4 stevige deuren en een canvas dak bood al meer bescherming tegen het weer. De bodemvrijheid was al iets hoger dan de vorige prototypes. Motorisatie: 985 cc
Jaartal: 1940 Aantal: 50.515
Specificaties:
De meest bekende militaire Volkswagen: de
type 82 Kübelwagen. Deze was ook de eerste Volkswagen die in productie
ging in de fabriekshallen van Wolfsburg, dus nog voor de kever.
Motorisatie:
985cc, vanaf 1943: 1130cc, 25pk
type 82 met Tropenreifen (Kronprinz Continental
banden) Deze banden werden ontwikkeld om beter door het zand van Noord
Afrika te kunnen rijden.
Jaartal: 1940 Aantal: 3 Specificaties: Ondanks dat de gewone kubelwagen niet over een 4x4 beschikte, werden er toch enkele testwagens uitgerust met de 4x4. Alhoewel goede resultaten ging dit nooit verder dan de testfase. De type 86 was een wagen met 4 vierwielaandrijving en het koetswerk van Wagen 62 (kan je heel goed zien aan de ligging van het reservewiel). Motorisatie: 1085cc, 27,5 pk !
Jaartal: 1940 Aantal: 4 Specificaties: Ook op basis van de type 82 werd er geëxperimenteerd met een vierwielaandrijving. Sneeuwkettingen verbeterden de tractie. Veel bronnen verwarren de type 87 met de type 92. Motorisatie: 1085cc, 27,5pk
Type 92 (=type 82E, type 827)
Jaartal: 1941 Aantal: 564
Specificaties:
Op het chassis van de type 82 werd een KDF-koetswerk geplaatst.
Hierdoor kreeg je een kever met grotere bodemvrijheid. Twee van deze
wagens kregen zelfs een niet- militaire taak, onder bevel van het
Ministerie van Buitenlandse zaken, reden deze twee kevers in konvooi
naar het verre Afghanistan (alhoewel ze militaire voertuigen waren,
hadden ze toch glanslak en chroom onderdelen). Motorisatie: 985cc-1131cc
Type92 ss Andere wagens werden ingelijfd bij de SS en kregen dan ook die type aanduiding. Bij deze wagens werd het interieur aangepast. Er werden enkele haken geplaatst waarin het mogelijk was vuurwapens vast te zetten.
Jaartal: 1943 Aantal: 3 Specificaties: Op het chassis van een type 128 Schwimmwagen werd er een KDF koetswerk gezet. Dit ging niet verder dan enkele testwagens. (geen verdere gegevens of foto’s beschikbaar)
Schwimmwagen prototype
Jaartal: 1940 Aantal: 1
Specificaties:
Op vraag van militaire hogerhand, werd er getest op een amfibie
voertuig. Een eenvoudige schroef kon worden neergelaten in het water.
Deze schroef werd dan aangesloten op de motor. Deze was op basis van de type 87, dus een zeer
vierkante vorm en vierwielaandrijving.
Type 128 en 138
Jaartal: 1941 Aantal: 130 Specificaties: De wagen had een meer ronde bootachtige vorm. Zowel in het water als op het land waren de resultaten zeer bevredigend. Dankzij de vierwielaandrijving was dit een zeer goed alternatief voor de tweewiel aangedreven type 82. Het verschil tussen het type 128 en 138 zijn zeer miniem en hebben meer te maken met pogingen tot het verlagen van het gewicht. Motorisatie: 1131cc
Jaartal:
1941
Jaartal:
1942
enkele voorbeelden van de testmodellen :
Type 155-3b
Type 155-4a
Een fabriekstekening van het Type 155-4a-systeem. Heel goed design, maar duur om te produceren.
Type 155-4b
Het Type 155-4b was iets vereenvoudig ten opzichte van het type 4a.
Type 155-4c
Fabrieksplannen van de definitieve lay-out van de Type 155-4c
Via het plaatsen van metalen schijven achter de wielen, was het mogelijk om met een type 82 kubelwagen op de sporen te rijden. Bij het gewone weggebruik, konden deze metalen schijven bovenop het reservewiel geplaatst worden.
Jaartal:
1942
Type 166 waarop verlengingen op het wiel werden gemonteerd in de vorm van cilindervormige ' deep treaded ' tracks voor oefeningen in de sneeuw.
Jaartal:
1944
Jaartal:
1944
Jaartal: 1943 Aantal: 546 Specificaties: Van de militaire kever (type 92) was er ook een 4x4 variante. Het chassis kwam van een kubelwagen. Deze kevers hadden een open dak. De vleugels en optreden waren verbreedt om de brede banden goed te kunnen behuizen. Motorisatie: 1131 cc
Jaartal:
1940
Jaartal:
1940
Feedback: doc@bugland.be
|
||||||||||||||