CheckStat Home - Verschillende Vw-type's - Militaire-wagens

 

Categorieën

 

Home - Verschillende Vw-type's - Militaire-wagens

 

 

 

Porsche Kriegsfahrzeug

 

 

Jaartal: 1937

Aantal: 1

Specificaties: Op een chassis van een afgebroken W30 werd de eerste poging voor een militair voertuig gemaakt. Het was een heel open constructie met een machinegeweer.
motorisatie: 985cc

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Porsche Geländewagen 62  (=Stuka)

 

 

Jaartal: 1938

Aantal: 1

Specificaties: Omdat de eerste poging een te flexibele bouw had,(alle schokken werden opgevangen door het chassis) werd er een tweede voertuig gebouwd, de Stuka. Deze had iets meer koetswerk, die het geheel steviger maakte. Het was nog steeds een voertuig zonder dak en met canvas deurtjes, zodat het qua bescherming van de inzittenden niet echt zo goed was.
Het is ook de eerste Volkswagen die het geribbelde koetswerk had ( deze kwam later terug bij de kubelwagen, 181, type 597, Iltis…). Deze ribbels maakte het koetswerk nog steviger.

Motorisatie: 985 cc

 

 

 

 

 

 

Foto’s van een replica
 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wagen 62  

 

 

Jaartal: 1939

Aantal: 3

Specificaties: Niet te verwarren met Type 62 (zie KDF-wagens). Voor het eerst komt de duidelijk Kubelwagen-vorm naar voor. De wagen had nog een verdiept reservewiel en de koplampen stonden vrij dicht bij elkaar. 4 stevige deuren en een canvas dak bood al meer bescherming tegen het weer. De bodemvrijheid was al iets hoger dan de vorige prototypes.

Motorisatie: 985 cc

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Type 82

 

 

Jaartal: 1940

Aantal: 50.515

Specificaties: De meest bekende militaire Volkswagen: de type 82 Kübelwagen. Deze was ook de eerste Volkswagen die in productie ging in de fabriekshallen van Wolfsburg, dus nog voor de kever.
Het reserve wiel lag niet meer verdiept en de koplampen werden op de spatborden gezet. Deze wagen werd ten zeerste gewaardeerd aan het front, van Afrika tot in het koude Rusland, hij deed steeds zijn werk. Het koetswerk werd gemaakt door Ambibudd. De wagens die in de handen vielen van geallieerden werden zeer dankbaar aangenomen en ingezet als betrouwbare transportmiddel. Het kon als gewone 2x4 zeker wedijveren met de 4x4 Willy's.

Motorisatie: 985cc, vanaf 1943: 1130cc, 25pk
 

 

 

     

 

   

 

 

 

type 82 met Tropenreifen (Kronprinz Continental banden) Deze banden werden ontwikkeld om beter door het zand van Noord Afrika te kunnen rijden.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Type 86

 

 

Jaartal: 1940

Aantal: 3

Specificaties: Ondanks dat de gewone kubelwagen niet over een 4x4 beschikte, werden er toch enkele testwagens uitgerust met de 4x4. Alhoewel goede resultaten ging dit nooit verder dan de testfase. De type 86 was een wagen met 4 vierwielaandrijving en het koetswerk van Wagen 62 (kan je heel goed zien aan de ligging van het reservewiel).

Motorisatie: 1085cc, 27,5 pk !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Type 87

 

 

Jaartal: 1940

Aantal: 4

Specificaties: Ook op basis van de type 82 werd er geëxperimenteerd met een vierwielaandrijving. Sneeuwkettingen verbeterden de tractie. Veel bronnen verwarren de type 87 met de type 92.

Motorisatie: 1085cc, 27,5pk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Type 92 (=type 82E, type 827)

 

 

 

Jaartal: 1941

Aantal: 564

Specificaties: Op het chassis van de type 82 werd een KDF-koetswerk geplaatst. Hierdoor kreeg je een kever met grotere bodemvrijheid. Twee van deze wagens kregen zelfs een niet- militaire taak, onder bevel van het Ministerie van Buitenlandse zaken, reden deze twee kevers in konvooi naar het verre Afghanistan (alhoewel ze militaire voertuigen waren, hadden ze toch glanslak en chroom onderdelen).
Een deel van de andere wagens werden ingezet in het afrika-korps in hun sober zandkleurig koetswerk.

Motorisatie: 985cc-1131cc

 

 

 

 

Type92 ss

Andere wagens werden ingelijfd bij de SS en kregen dan ook die type aanduiding.  Bij deze wagens werd het interieur aangepast. Er werden enkele haken geplaatst waarin het mogelijk was vuurwapens vast te zetten.

 

 

                      

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Type 98

 

 

 

Jaartal: 1943

Aantal: 3

Specificaties: Op het chassis van een type 128 Schwimmwagen werd er een KDF koetswerk gezet.  Dit ging niet verder dan enkele testwagens.   (geen verdere gegevens of foto’s beschikbaar)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Schwimmwagen prototype

 

 

Jaartal: 1940

Aantal: 1

Specificaties: Op vraag van militaire hogerhand, werd er getest op een amfibie voertuig. Een eenvoudige schroef kon worden neergelaten in het water. Deze schroef werd dan aangesloten op de motor. Deze was op basis van de type 87, dus een zeer vierkante vorm en vierwielaandrijving.
Motorisatie:
1131cc

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Type 128 en 138

 

 

Jaartal: 1941

Aantal: 130

Specificaties:  De wagen had een meer ronde bootachtige vorm. Zowel in het water als op het land waren de resultaten zeer bevredigend. Dankzij de vierwielaandrijving was dit een zeer goed alternatief voor de tweewiel aangedreven type 82. Het verschil tussen het type 128 en 138 zijn zeer miniem en hebben meer te maken met pogingen tot het verlagen van het gewicht.

Motorisatie: 1131cc

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Type 129

 

 

 

Jaartal: 1941
Aantal:
1
Specificaties:
Deze testwagen werd gebouwd om in diep water of zee te kunnen varen. Stalen platen konden heel de wagen afsluiten en de uitlaten zaten boven op de wagen.
Motorisatie:
1131cc
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Type 155

 

 

Jaartal: 1942
Aantal:
7
Specificaties:
Een aantal kubelwagens werd uitgerust met een halftrack. Elk van de 7 testmodellen was verschillend, vooral de vorm van de rupsbanden.
Motorisatie:
895cc-1131cc

 

enkele voorbeelden van de testmodellen :

 

Type 155-0

Type 155-1

         

 

 

Het oorspronkelijke prototype, de 155-0 .

De 155/1 daarentegen was bedoeld om als definitief model. Let wel op de schade die er was ter hoogte van de achterste deur om de hardstaal halftrack te doen passen.

 

 

 

 

Type 155-2

Type 155 -3a

             

 

     

Dit was een vrij 'simpele' track gemaakt uit U-profielen. Let ook op de gemonteerde ophanging achteraan.

Deze foto is genomen in de fabriek zelf met Ferry Porsche zelf achter het stuur.

 

 

 

Type 155-3b

 

       

 

Een Type 155-3b exemplaar met ski's gemonteerd. foto genomen tijdens een van de oefeningen in het zwarte woud anno 1943.

Mogelijk een exemplaar met gebroken ski aan de linkerkant. Let ook op de civiele nummerplaat.

 

 

 

Type 155-4a

 

 

Een fabriekstekening van het Type 155-4a-systeem. Heel goed design, maar duur om te produceren.

 

 

 

 

Type 155-4b

 

 

Het Type 155-4b was iets vereenvoudig ten opzichte van het type 4a.

 

 

 

 

Type 155-4c

 

              

 

Een Type 155-4c al racend tegen een Kettenkrad op een Zandheuvel in het Zwarte Woud anno 1944

Dit was het ultieme type om snelheid mee te halen samen met de bladverenophanging was dit veel simpeler uitgevoerd dan de 4a.

 

Fabrieksplannen van de definitieve lay-out van de Type 155-4c

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Type 157

 

 

 

Via het plaatsen van metalen schijven achter de wielen, was het mogelijk om met een type 82 kubelwagen op de sporen te rijden.  Bij het gewone weggebruik, konden deze metalen schijven bovenop het reservewiel geplaatst worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Type 166

 

 

Jaartal: 1942
Aantal:
14.283
Specificaties:
De meest bekende Schwimmwagen. Qua vorm leek deze sterk op de type 128/138, maar deze wagen had een veel kortere wielbasis (deze werd maar liefst 40cm ingekort, van 240cm naar 200cm). Dit gaf het voordeel dat deze veel wendbaarder was. De legerleiding (en dan vooral de SS) was zeer enthousiast over de eerste wagens en de productie werd dan ook op volle toeren gebracht. Water of cross country kon deze wagen zeer goed aan vanwege de 4x4.
Motorisatie:
1131cc


 

 

    

 

     

 

 

 

Type 166 waarop verlengingen op het wiel werden gemonteerd in de vorm van cilindervormige ' deep treaded ' tracks voor oefeningen in de sneeuw.

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Type 276

 

 

 

Jaartal: 1944
Specificaties:
Een groot nadeel van de type 82 was dat deze wagen niet echt geschikt was voor het trekken van kannonen. Hiervoor werd dan uiteindelijk een aangepaste versterkt achterpaneel ontworpen.

 

 

 

      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Type 283

 

 

Jaartal: 1944
Specificaties:
Type 82 op hout of houtskool. Een brander vooraan zorgde voor de productie van koolmonoxide. Dit gas werd gekoeld en gefilterd alvorens het gebruikt werd als brandstof.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Type 287

 

 

Jaartal: 1943

Aantal: 546

Specificaties: Van de militaire kever (type 92) was er ook een 4x4 variante. Het chassis kwam van een kubelwagen. Deze kevers hadden een open dak. De vleugels en optreden waren verbreedt om de brede banden goed te kunnen behuizen.

Motorisatie: 1131 cc

 

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Type 822

 

 

 

Jaartal: 1940
Aantal:
onbekend
Specificaties:
De Siemens-Wagen. Op de achterbank werd een enorme sirene geplaatst. Waarschijnlijk zijn er maar een beperkt aantal gebouwd.
Motorisatie:
985cc-1131cc

 

                           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Type 823

 

 

 

Jaartal: 1940
Aantal:
2
Specificaties:
De Panzerattrape, een eigenaardige variante van de type 82 kubelwagen. De functie van deze wagen was om de vijand te misleiden. Een simpele kubelwagen werd visueel dan ineens een vervaarlijke tank. De flanken waren eenvoudige metalen constructies die op het koetswerk konden vastgezet worden. De koepel kon echt draaien en er kon een machinegeweer geplaatst worden. Zonder flanken kon de wagen dienen als verkenningsvoertuig.
Motorisatie:
985cc-1131cc

 

 

  

 

 

 



Feedback: doc@bugland.be