Specificaties:
Op een chassis van een afgebroken W30 werd
de eerste poging voor een militair voertuig gemaakt. Het was een heel
open constructie met een machinegeweer.
motorisatie:
985cc
Specificaties:
Omdat de eerste poging een te flexibele
bouw had,(alle schokken werden opgevangen door het chassis) werd er een
tweede voertuig gebouwd, de Stuka. Deze had iets meer koetswerk, die het
geheel steviger maakte. Het was nog steeds een voertuig zonder dak en
met canvas deurtjes, zodat het qua bescherming van de inzittenden niet
echt zo goed was.
Het is ook de eerste Volkswagen die het geribbelde koetswerk had ( deze
kwam later terug bij de kubelwagen, 181, type 597, Iltis…). Deze ribbels
maakte het koetswerk nog steviger.
Specificaties:
Niet te verwarren met Type 62 (zie
KDF-wagens). Voor het eerst komt de duidelijk Kubelwagen-vorm naar voor.
De wagen had nog een verdiept reservewiel en de koplampen stonden vrij
dicht bij elkaar. 4 stevige deuren en een canvas dak bood al meer
bescherming tegen het weer. De bodemvrijheid was al iets hoger dan de
vorige prototypes.
Specificaties:
De meest bekende militaire Volkswagen: de
type 82 Kübelwagen. Deze was ook de eerste Volkswagen die in productie
ging in de fabriekshallen van Wolfsburg, dus nog voor de kever.
Het reserve wiel lag niet meer verdiept en de koplampen werden op de
spatborden gezet. Deze wagen werd ten zeerste gewaardeerd aan het front,
van Afrika tot in het koude Rusland, hij deed steeds zijn werk. Het
koetswerk werd gemaakt door Ambibudd. De wagens die in de handen vielen
van geallieerden werden zeer dankbaar aangenomen en ingezet als
betrouwbare transportmiddel. Het kon als gewone 2x4 zeker wedijveren met
de 4x4 Willy's.
Motorisatie:
985cc, vanaf 1943: 1130cc, 25pk
type 82 met Tropenreifen (Kronprinz Continental
banden) Deze banden werden ontwikkeld om beter door het zand van Noord
Afrika te kunnen rijden.
Specificaties:
Ondanks dat de gewone kubelwagen niet over een 4x4 beschikte,
werden er toch enkele testwagens uitgerust met de 4x4. Alhoewel goede
resultaten ging dit nooit verder dan de testfase. De type 86 was een
wagen met 4 vierwielaandrijving en het koetswerk van Wagen 62 (kan je
heel goed zien aan de ligging van het reservewiel).
Specificaties:
Ook op basis van de type 82 werd er geëxperimenteerd met een
vierwielaandrijving. Sneeuwkettingen verbeterden de tractie. Veel
bronnen verwarren de type 87 met de type 92.
Specificaties:
Op het chassis van de type 82 werd een KDF-koetswerk geplaatst.
Hierdoor kreeg je een kever met grotere bodemvrijheid. Twee van deze
wagens kregen zelfs een niet- militaire taak, onder bevel van het
Ministerie van Buitenlandse zaken, reden deze twee kevers in konvooi
naar het verre Afghanistan (alhoewel ze militaire voertuigen waren,
hadden ze toch glanslak en chroom onderdelen).
Een deel van de andere wagens werden ingezet in het afrika-korps in hun
sober zandkleurig koetswerk.
Motorisatie:
985cc-1131cc
Type92
ss
Andere wagens werden ingelijfd
bij de SS en kregen dan ook die type aanduiding. Bij deze wagens werd
het interieur aangepast. Er werden enkele haken geplaatst waarin het
mogelijk was vuurwapens vast te zetten.
Specificaties:
Op het chassis van een type 128 Schwimmwagen werd er een KDF koetswerk
gezet. Dit ging niet verder dan enkele testwagens. (geen verdere
gegevens of foto’s beschikbaar)
Specificaties:
Op vraag van militaire hogerhand, werd er getest op een amfibie
voertuig. Een eenvoudige schroef kon worden neergelaten in het water.
Deze schroef werd dan aangesloten op de motor. Deze was op basis van de type 87, dus een zeer
vierkante vorm en vierwielaandrijving.
Motorisatie:
1131cc
Specificaties:
De wagen had een meer ronde bootachtige vorm. Zowel in het water als op
het land waren de resultaten zeer bevredigend. Dankzij de
vierwielaandrijving was dit een zeer goed alternatief voor de tweewiel
aangedreven type 82. Het verschil tussen het type 128 en 138 zijn zeer
miniem en hebben meer te maken met pogingen tot het verlagen van het
gewicht.
Jaartal:
1941
Aantal:
1
Specificaties:
Deze testwagen werd gebouwd om in diep water of zee te kunnen
varen. Stalen platen konden heel de wagen afsluiten en de uitlaten zaten
boven op de wagen.
Motorisatie:
1131cc
Jaartal:1942
Aantal:7
Specificaties:Een aantal kubelwagens werd uitgerust met een halftrack. Elk van de
7 testmodellen was verschillend, vooral de vorm van de rupsbanden.
Motorisatie:895cc-1131cc
enkele voorbeelden van de
testmodellen :
Type 155-0
Type 155-1
Het oorspronkelijke prototype,
de 155-0 .
De 155/1 daarentegen was
bedoeld om als definitief model. Let wel op de schade die er was
ter hoogte van de achterste deur om de hardstaal halftrack te
doen passen.
Type 155-2
Type 155 -3a
Dit was een vrij 'simpele'
track gemaakt uit U-profielen. Let ook op de gemonteerde
ophanging achteraan.
Deze foto is genomen in de
fabriek zelf met Ferry Porsche zelf achter het stuur.
Type 155-3b
Een Type 155-3b exemplaar met
ski's gemonteerd. foto genomen tijdens een van de oefeningen in
het zwarte woud anno 1943.
Mogelijk een exemplaar met
gebroken ski aan de linkerkant. Let ook op de civiele
nummerplaat.
Type 155-4a
Een fabriekstekening van het Type 155-4a-systeem. Heel
goed design, maar duur om te produceren.
Type 155-4b
Het Type 155-4b was iets vereenvoudig ten opzichte van het type 4a.
Type 155-4c
Een Type 155-4c al racend tegen
een Kettenkrad op een Zandheuvel in het Zwarte Woud anno 1944
Dit was het ultieme type om
snelheid mee te halen samen met de bladverenophanging was dit
veel simpeler uitgevoerd dan de 4a.
Fabrieksplannen van de definitieve lay-out van de Type
155-4c
Via het plaatsen
van metalen schijven achter de wielen, was het mogelijk om met een type
82 kubelwagen op de sporen te rijden. Bij het gewone weggebruik, konden
deze metalen schijven bovenop het reservewiel geplaatst worden.
Jaartal:
1942
Aantal:
14.283
Specificaties:
De meest bekende Schwimmwagen. Qua vorm leek deze sterk op de
type 128/138, maar deze wagen had een veel kortere wielbasis (deze werd
maar liefst 40cm ingekort, van 240cm naar 200cm). Dit gaf het voordeel
dat deze veel wendbaarder was. De legerleiding (en dan vooral de SS) was
zeer enthousiast over de eerste wagens en de productie werd dan ook op
volle toeren gebracht. Water of cross country kon deze wagen zeer goed
aan vanwege de 4x4.
Motorisatie:
1131cc
Type 166 waarop
verlengingen op het wiel werden gemonteerd in de vorm van
cilindervormige ' deep treaded ' tracks voor oefeningen in de sneeuw.
Jaartal:
1944
Specificaties:
Een groot nadeel van de type 82 was dat deze wagen niet echt
geschikt was voor het trekken van kannonen. Hiervoor werd dan
uiteindelijk een aangepaste versterkt achterpaneel ontworpen.
Jaartal:
1944
Specificaties:
Type 82 op hout of houtskool. Een brander vooraan zorgde voor de
productie van koolmonoxide. Dit gas werd gekoeld en gefilterd alvorens
het gebruikt werd als brandstof.
Specificaties:
Van de militaire kever (type 92) was er ook een 4x4 variante.
Het chassis kwam van een
kubelwagen. Deze kevers hadden een open dak.
De vleugels en optreden waren verbreedt om de brede banden goed te
kunnen behuizen.
Jaartal:
1940
Aantal:
onbekend
Specificaties:De
Siemens-Wagen. Op de achterbank werd een enorme sirene geplaatst.
Waarschijnlijk zijn er maar een beperkt aantal gebouwd.
Motorisatie:
985cc-1131cc
Jaartal:
1940
Aantal:
2
Specificaties:
De Panzerattrape, een eigenaardige variante van de type 82
kubelwagen. De functie van deze wagen was om de vijand te misleiden. Een
simpele kubelwagen werd visueel dan ineens een vervaarlijke tank. De
flanken waren eenvoudige metalen constructies die op het koetswerk
konden vastgezet worden. De koepel kon echt draaien en er kon een
machinegeweer geplaatst worden. Zonder flanken kon de wagen dienen als
verkenningsvoertuig.
Motorisatie:
985cc-1131cc