Categorieën
|
Home - Verschillende Vw-type's - Speciale-editie kevers
Tijdens de levensloop van onze geliefde kever, werd er af en toe eens een speciale editie uitgebracht. Dit kon gebeuren bij een speciale gebeurtenis (zoveelste miljoen kever, sportgebeurtenis, film…) of gebeurde om de verkoopscijfers wat op te drijven.
Jaartal: 1964 Aantal: 300 Motorisatie: 1200cc / 50 pk Specificaties: Een van de eerste speciale keverseries was voor de Belgische markt. Een klein aantal kevers werd uitgerust met Oettinger Okrasa getunde motoren. Deze wagens waren beschikbaar in Ruby Rood (L456) of Java Groen (L518) met een witte centrale streep over het koetswerk. De snelheidsmeter ging tot 160km/uur.
Motorisatie: Type Comet 40 (52 PK/1300 cc en 56 PK/1500 cc) Type Comet 44 (60 PK/1500 cc en 65 PK/1600 cc) Type Meteor (70 tot 75 PK/1600 cc). Specificaties : (Theo Decker, Essen) TDE is een Duitse firma die sinds de jaren ’50 producten verkocht die de kever mooier en sneller maakte. Kevertuning dus. Ook is TDE bekend voor zijn motor ombouw.
Jaartal: 1971-1972 Motorisatie: 1300cc Specificaties : In 1971 bracht D’Ieteren een Gemini kever uit. Het koetswerkkleur was Gemini Metallic (L96E). Een opvallend logo sierde de zijflank.
de zeldzame Gemini kever is altijd herkenbaar aan zijn logo aan de tankklep
Specificaties: Deze Belgische firma was vooral gekend voor zijn Ritterbuggy en motortuning. Maar ze produceerden ook de “kit Ritter”. Deze kever kreeg een getunde motor mee (waarmee een maximum snelheid van 155km/u kon behaald worden). Uiterlijke kenmerken: sportvelgen en spaghetti-uitlaat, stickerset. Het interieur kreeg een facelift met een toerenteller, olietemperatuurmeter, lederen stuur en kuipzetels. Niet elke Ritter kever had dezelfde ombouw aangezien deze echt op maat gemaakt werd, naargelang de eisen van de eigenaar.
Jaartal: 1972 Aantal: 700 Specificaties: Enkel voor de Franse Markt. Zoals de naam al zegt: voor de jeugd, dus low-budget. In feite was dit meer om de onderdelenstock, van de oude 6V-kever die Volkswagen nog liggen had, wat te verminderen. Het is een zeer sobere kever, niets van chroom. Alle kleine onderdelen (bagetten, knipperlichten, koplampringen, deurklinken, bumpers, spiegel…) waren in het zwart. Ook heel opvallend: er was geen Vw logo op het koetswerk. Beschikbaar in 3 kleuren: Tomato Red (30M), Lemon Yellow (15M), Apple Green (46M).
Jaartal: 1972 Aantal: 5.000 Specificaties: Naar aanleiding van de 15.007.034ste kever, werd er een speciale editie uitgebracht. Met dit aantal werd het record van ford van meest geproduceerde wagen verbeterd. Marathonkevers bestonden in alle keveruitvoeringen die toen beschikbaar waren in Marathon Blauw Metallic kleur (96M) en zilver met zwart Lemmertz sportvelgen.
Jaartal: 1972 Motorisatie: 1200cc Specificaties: Deze kever is uitgerust met Lemmertz GT-velgen, zwarte trim, bumpers met gele nerf, sportzetels in het zwart, 1303 achterlichten. Het dashboard is volledig met zwart vinyl overtrokken. Het koetswerkkleur bestond uit Lemon Yellow (15M)
Jaartal: 1972-1973 Motorisatie: 1600cc / 50 pk Specificaties: Een 1300S in een speciale reeks. Nu vanwaar komt de benaming S, de eerste maal dat deze verscheen in de VW catalogus was in augustus 1970 met de gelijktijdige lancering van de nieuwe 1302 en de nieuwe 1600cc motor. De kever beschikte ook over een versnellingsbak met lange verhoudingen net als de 1302/1303. De 1300s had wel pendelassen in plaats van cardanassen tegenover de 1302/1303. Zoals elke 1300S had deze wagen twee mistlichten op de voorste bumper. Het dashboard was met zwart vinyl overtrokken. Lemmertz GT-velgen sierden deze wagen en de achterlichten waren deze van de latere1303. Koetswerkkleur Tomatenrood (L30M). Deze "Speciale Belgique" is dus een 1300 die verkocht werd aan de prijs van de gewone 1300 en met 15.800 BEF gratis opties, zoals ook bij de Opération Corail het geval was.
Jaartal: 1973 Specificaties: Deze "Opération Corail" is dus een 1300 die verkocht werd aan de prijs van de gewone 1300 en met 15.800 BEF gratis opties, zoals ook bij de 1300s het geval was. Deze Opération Corail is uitgevoerd in de kleur L21E "Blood Orange", en zou ook beschikken over een dag/nacht achteruitkijkspiegel. Maar misschien wel de eenvoudigste manier om vast te stellen welk model je hebt is in de motorruimte, de Spécial Belgique beschikt over zwarte geverfde poulies en een oliebadluchtfilter. De Opération Corail daarentegen heeft een gewone luchtfilter en aluminiumen poulies.
Jaartal: 1973 Motorisatie: 1600cc standaard Specificaties: Deze 1303 was uitgerust in een opvallend geel jasje met zwart/rode striping. De koplampringen waren in het zwart en het interieur bestond uit zwarte kuipzetels, lederen sportstuur en versnellingspook. Met Lemmerz GT-velgen.
Jaartal: 1973 Aantal: 3.500 Motorisatie: 1300cc Specificaties: Deze opvallende 1303 kever werd enkel op de Duitse markt verkocht. Deze wagen had vooral een zwarte uitrusting (trim, spiegels, en ruitenwisser). De zwarte bumpers hadden een gele streep. Het koetswerkkleur was een combinatie van Saturn geel (13M) en Zwart (41).
Jaartal: 1973 Aantal: 9.000 Motorisatie: 1200cc Specificaties: Naar aanleiding van de film “Ein Käfer auf Extratour” kwam er een leuke 1200 ten tonele. Deze werd gemaakt met zwarte trim, bumpers en wieldeksels. Koetswerkkleur was Ravenna groen (L65K).
Jaartal: 1973 Aantal: ? Specificaties: Een Belgische uitgave. De 1300 en de 1303S kregen een speciale uitrusting: nieuwe zetels, koetwerkkleur: het nieuwe Alaska Metallisée (96B), lemmertz velgen. Het logo “Kit VW” sierde de flanken.
Jaartal: 1974 Aantal: ? Motorisatie: 1600 cc, 50 Pk Specificaties: Deze 1303S was in 4 kleuren beschikbaar: Helles metallic (beige, 98C), Hellas, Ontario Metallic (blauw, 95M), Moss Metallic (groen, 95C) en Diamond Silver Metallic (97A). Op de flanken was er een zwarte boord met de tekst “1303/Big”. Het interieur had een houten fineer dashboard.
Jaartal : 1974 Aantal: ? Motorisatie: 44 Pk Specificaties: Deze 1303 was verkrijgbaar in 3 kleuren: Ibiza Red (31M), Ischia Metallic (groen, 99M), Ontario Metallic (blauw, 95M). Op de flanken een zwarte boord met de tekst “1303/City”.
Jaartal: 1974, 1982 Motorisatie: 1200cc
Model 1974: Specificaties: De versie van 1974 was een 1200 met Lemmertz GT-velgen. Het gele koetswerk (tunisian geel) werd opgesmukt met zwarte striping, trim en koplampringen. De zetels waren overtrokken met jeanstextiel.
Model 1982: Specificaties: Iets zeldzamer is de 1200 Jeans uit 1982 (enkel voor de Duitse markt). Beschikbaar in Alpine Wit of Mars Rood. Alles met een zwarte afwerking (trim, koplampringen, spiegels, wieldeksels, antenne…). De zetels waren overtrokken met jeanstextiel.
Jaartal: 1974 Specificaties: Duitsland en voetbal… naar aanleiding van der Mannschaft-zege op de wereldbeker, bracht volkswagen deze kever uit. Beschikbaar in groen, geel, rood en oranje. Leuk detail: de knop van de versnellingspook was in de vorm van een voetbal.
Jaartal: 1974 Specificaties: Elke speler van de Duitse Nationale voetbalploeg kreeg een cabrio 1303 kever.
Jaartal: 1976-1979 Specificaties: Een mooie 1303 cabrio, volledig in het wit (koetwerk, dak en interieur)
Jaartal: 1979 Specificaties: Kreeg ook wel de naam ‘Tripple Black’. Zwart koetswerk, dak en interieur.
Jaartal: 1981-1982 Aantal: 2000 (1981) 1700 (1982) Motorisatie: 1200cc Specificaties: In 1981 rolde de 20.000.000ste kever van de band (in Mexico). Speciaal voor deze gelegenheid werd de Silver Bug uitgebracht. Een kever met Diamond Silver Metallic (97A) koetswerk, zilveren wieltrim, zwarte streep op de flank en een 20m badge op het motordeksel. De Silverbug was ook voorzien van een speciale versnellingspook en elke nieuwe eigenaar kreeg een sleutelhanger met het 20-miljoenen Embleem.
Jaartal: 1982 Aantal: 1200 rode en 1200 zwarte Motorisatie: 1200cc, 34PK Specificaties: Deze kever was beschikbaar in 2 versies: met rood of zwart koetswerk. De velgen waren in goudkleur, met zwarte wieldoppen. De bumpers had een goudkleurige trim. Het logo “Special Bug” stond zowel op motordeksel en kofferdeksel, als op de flanken. De zetels waren in zwart/goud tartan-motief, en met hoofdsteunen.
Jaartal: Aantal: 1.800 Motorisatie: 1200 Specificaties: Deze vrolijke mexicokever had een beperkte oplage van 1.800 stuks. Koetwerkkleur in Sunshine geel (13K) en opvallende geel/zwarte zetels. Op de flanken was er een zeer fijn zwart/wit lijntje.
De Amerikaanse cabrio versie van de Sunny Bug
Jaartal: 1984 Aantal: 2.600 Specificaties: Het koetswerk van dit kevertje was rood. Een bloemmotief in blauwe kleur sierde de flanken. Het interieur kreeg een rode uitvoering.
Jaartal: 1985 Aantal: 3.150 Motorisatie: 1200cc Specificaties: Een kever in Zilver Metallic uitvoering, groengetinte ramen, chromé bumpers en trim. Op het motordeksel was er een “50 Jahre” badge aangebracht. Deze reeks van wagens waren de laatste via VW dealers ingevoerde kevers.
Jaartal: 1996 Aantal: +/-100 Specificaties: Deze Mexicaanse kever kwam in een bont jasje. Met vier kleuren en zonder chroom is deze wagen en vrolijke blikvanger.
Feedback: doc@bugland.be
|
||||||||||||||||||||