Home - Verschillende looks.

 

Cal-look :

 

 

Het Is eigenlijk een afkorting van California Look,  ontstaan ergens in de late jaren 60 in Orange County ergens ten zuiden van Los- Angeles.

De stijl is echter pas echt bij het grote publiek bekend geraakt nadat een van deze auto's in het magazine HOT VW's terecht kwam in 1975. De kenmerken voor de Cal look in de jaren 70 waren de verdwenen sierlijsten alsook de verdwenen sierlijsten in de raamrubbers, eendelige zijruiten, T-bars in plaats van bumpers en vooral een krachtige Type 1 motor voor verrassende momenten aan de rode lichten of op de dragstrip. Meestal werd de wagen enkel vooraan dieper gelegd.

In de jaren 80 werden de T-bars terug vervangen door de ronde bumpers, hevigere kleuren, interieurs werden aangepast met stoelen uit auto's van andere merken, de wagen werd ook achteraan verlaagd, er kwamen laagprofiel banden op met bijpassende Fuchs velgen van Porsche.

 

In de 90'er jaren gaat men terug naar de roots, met enkel verlaging achteraan, originele interieurs en grote type 1 motors.

 

 

 

 
Foto van het magazine van HOT VW 's:

De originele tekening uit de februari '75 editie van Hot VW's, waar een nieuwe rage " de California Look" voorgesteld werd :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Custom-look :

 

 

Dit is een stijl waar toegestaan is wat men zelf wil, en wil vrij vertaald uit het Engels zeggen, op maat gemaakt of op bestelling.

Deze stijl is veel voorkomend in Engeland, Amerika en Zweden. Als reden hiervoor is het ontbreken van een technische keuring in die landen.

Alle types van luchtgekoelde Volkswagens komen in aanmerking. Alles is toegestaan zoals, Top Chop, Vleugeldeuren, Flip Front, kortom alles is mogelijk.

Velgen en banden worden naar smaak en Geldbeugel gekozen. Motorzijdig kan zowel de originele motor in aanmerking komen alsook grote V8 motoren uit andere voertuigen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Resto-Cal-look :

 

 

 

Deze stijl is ontstaan einde der jaren 80, waarschijnlijk in Engeland. Het accent ligt meestal op de look. Voor deze stijl komen zowel kevers, Karmann, Type 3 en bussen met ronde bumpers in aanmerking.

De carrosserie behoud zowat alle chroomelementen. Voor de bumpers worden meestal de towelrail-bumpers gemonteerd. indien mogelijk worden er zelfs nog meer blinkende onderdelen op de kever gemonteerd. Een dakdrager met houten latten is bijna plicht, en hierop worden dan attributen uit het verleden op meegenomen, zoals Coca Cola koelbox, picknickmanden,lederen valiezen, olieblik enz...Zelfs een skihouder achteraan op de bumper, met de laten dan verticaal omhoog kunnen tot deze onderdelen behoren.

Meestal worden opvallende kleuren of pastel kleuren gekozen voor het koetswerk. Dit word vaak ook uitgevoerd en 'Two Tone'. Dit wil zeggen dat de de kever in 2 kleuren word uitgevoerd op de flanken. Enerzijds de hoofdkleur voor het dak , kofferdeksels en de voor- en achtervleugels. Anderzijds de deuren en de flank daarachter in een meestal lichtere kleur.

Het voertuig wordt ook voorzien van toebehoren uit de jaren 50 en 60.

De wagens worden meestal uitgerust met een Type 1 motor, en velgen van het type BRM, Empi 5-spoke, Fuchs en deze meestal in gepolierde of gechromeerde uitvoering. Ook velgen van de Porsche 356 worden vaak gemonteerd.

Kwestie van de verlaging kan men spreken van maximaal, hoe platter tegen de grond, hoe liever.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Old School-look :

 

 

Deze look word meestal gereserveerd voor pre-1960 kevers en Karmann Ghia's. Het accent ligt meestal ligt meestal op snelheid of 'speed'.

De carrosserie behoud ook zoveel mogelijk Chroom elementen. Voor de bumpers worden wel geen towelrail-bumpers gebruikt, maar eerder gewone, liefst word de kever zelfs nog  met T-bars uitgevoerd.
Het koetswerk moet zoveel mogelijk origineel blijven alsook het interieur. Aan dit laatste word meestal de nodige uitleesapparatuur van de motor aan toegevoegd.

De meeste originele motors worden opgevoerd met onderdelen uit de jaren '50 : Okrasa, Judson, TDE, Mag, ...in dit geval kan met spreken van een 'Old Speed'-look.

Als lichtmetaal voor deze keverlook worden meestal BRM, Radar, Gasburners, Fuchs (deels gepolierd, deels zwart) gemonteerd onder de kever. Voor de Old speed-look kunnen ook echte oude velgen worden gebruikt die dan gepolierd worden.

De verlaging van de Kever gebeurt meestal door 'nose down'. Dit wil zeggen achteraan niet verlaagd, vooraan tegen de grond.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

German-look :

 

 

 

Deze stijl is afkomstig uit Duitsland in de jaren 80.

Als basis voor deze stijl komen alle kevers,Karmann en bussen in aanmerking die over de rechthoekige bumpers beschikken. Een voorliefde is er voor de modellen 1302 en 1303, omdat deze over de veerpoten vooraan beschikken welke een modern en perfecte weglegging teweeg brengen.

Motorisch komen zowel Type 1, Type 4, WBX (waterboxer) motoren in aanmerking zolang ze maar genoeg vermogen hebben. Ook de remmen worden aangepast, en dit meestal met exemplaren uit het Porsche programma.

Velgen worden meestal ook het zelfde huis gekozen (Porsche), maar ook andere merken komen in aanmerking en dit zowel in 16",17" of 18".

Meestal worden donkere kleuren of grijs metaal kleur gekozen en dit in combinatie met witte pinkers en rode of zwarte achterlichten. Chroom elementen van het koetswerk worden dikwijls ofwel verwijderd, maar ook dikwijls in een kleur gelakt, bv. koplampringen, deurgrepen, spiegels, kofferklepgrepen, ruitenwissers, enz. Deze elementen kunnen bv ook vervangen worden door carbon exemplaren.

In het interieur vind men dikwijls onderdelen van Porsche, zoals zetels, dashboard, meters alsook leder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Rat-look :

 

Voor deze stijl komen bijna alle kevermodellen in aanmerking, maar hou ouder hoe liever natuurlijk.

Alle originele attributen blijven aanwezig, doch voor de bumpers word meestal plaats gemaakt door T-bar's.

Het opvallendste is natuurlijk het koetswerk. Dit blijft door de jaren heen ongeschonden en is dan meestal voorzien van de nodige patina en soms al wel degelijke roestgaten. Een primer verf of matte grondlaag behoren tot de mogelijkheden van een ratlooker, maar dan gaat de naam primerlook al snel klinken.

In de meeste gevallen worden de originele velgen behouden. Dit is meestal het geval indien de originele motor word behouden. In sommige gevallen word de motor deftig opgevoerd en word er lichtmetaal zoals Radar, fuch enz, gemonteerd.

De verlaging is dan ook maximaal, wat in heeft dat de kever tegen de grond ligt. De vooras word in veel gevallen versmald, en de voorste velgen zijn in dat geval heel smal, anders heeft men problemen om het stuur zijn maximale uitslag te garanderen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dragster en race-look :

 

Voor dragsters komen alle modellen kevers aan bod. De meeste race-looks zijn daarentegen modellen van het gamma 1302 en 1303 welke befaamd staan om de betere wegligging.

De race-looks worden dan ook meestal intensief gebruikt op het circuit en leunen heel dicht aan bij German-looks.

Uiteraard indien er op circuit word gereden komt er bestikkering aan te pas door de nodige sponsors. Deze racelookers worden meestal gebruikt voor een uithoudingsrace.

Dragsters daarentegen worden gebruikt om 1/4 mijl te sprinten. Dat wil zeggen da ze over een kort afstand zo weinig mogelijk tijd mogen gebruiken. De motoren die huishebben in deze modellen zijn dan meestal van cruciaal belang en zijn tot in de puntjes opgedreven en afgesteld. Uiteraard gebeurt dit in verschillende klasse's dus moet je niet meteen een zware motor hebben om goed te presteren.

Typisch treffen hieromtrent is Das Drag day dat elk jaar in Bitbug te Duitsland word gehouden.

Het koetswerk word in veel gevallen in 'Top shop' uitvoering gebracht, wat de aerodynamica alleen maar ten goede komt. Het koetswerk word meestal in fiberglas uitgevoerd met de bijhorende 'nose frontflip'.

Als velgen worden de drag-types gebruikt achteraan de hele brede modellen waar veel rubber op kan en vooraan de smalle modellen,voor zo weinig mogelijk wrijving.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Original-look :

 

De Original-look is eigenlijk een beetje voor de hand liggend. Deze kevers kunnen eigenlijk rechtstreeks uit de fabriek of komen indien dit nog enigszins zo was.

Originele kevers in alle soorten modellen gemaakt. Je hebt verschillende types. Van sommige modellen zijn er al meer gemaakt als de andere en sommige zijn dus momenteel reeds zeer zeldzaam geworden.

Soms namen de mensen vroeger opties op hun kever. Deze 'extra's' werden dan later ook wel Vintage genoemd omdat deze spullen ook wel raar en zelden werden aangetroffen op een wagen. Er werd destijds weinig belang besteed aan opties, vermits de mensen niet uit waren op luxe zoals dezer dagen wel het geval is.

Toch blijven originele kevertjes in de lift, maar soms indien je een exemplaar restaureert in de original-look kan het wel voorvallen dat men lang moet zoeken naar de gewenste originele stukken ervoor. Indien men een restauratie start, gebruikt men in het beste geval NOS (New Old Stock) onderdelen wat de restauratie vergemakkelijkt omdat deze stukken 'originele' vervangstukken zijn van toen.

In heel zeldzame gevallen doet men nog een 'schuurvondst' , deze kevers zijn dan meestal ongeschonden en voorzien van de meeste originele onderdelen. Deze vondsten zijn helaas bijna uitgestorven.

 

 

 

 

 

Onderlinge looks kunnen ook worden gemengd, wat dan meestal de personal look word genoemd.

 

 

 


Home - Verschillende looks

 

Op deze pagina kan je de beknopte uitleg vinden van de meest voorkomende looks waarin een kever kan worden gepersonaliseerd.

 

 

 

 

Voor de bijhorende foto's ervan kan je terecht in de Gallerij-pagina's.